شاهين نجفي و منبرخواني يك لمپن

من چندين سال پيش نيز اقدام به نوشتن مطلبي درباره شاهين نجفي نموده بودم كه همچنان بر همان مواضع در مورد ماهيت ارتجاعي ايشان هستم، نكاتي از قبيل ماهيت به شدت زن ستيز بودن ترانه‌هاي او، اينكه بيشتر به يك آخوند بالاي منبر شباهت دارد، اينكه او يك لمپن به تمام معناست.
نكاتي را نيز بنا دارم تا اضافه كنم.

آري او يك لمپن است و اين از صدا و لحن آخوندي او كاملاً عيان است، البته اين تصور در مورد اكثر رپ‌كن ها در نگاه اول موجود است و آقاي نجفي نيز سعي مي‌كند با حفظ جايگاه روشنفكري خود، خود را به اين ورطه بكشاند تا در پيوند با مردم قرار گيرد و در عرصه نمايش خود موفق‌تر گردد اما آنچه كه ايشان و برخي به ظاهر روشنفكران كه براي ايشان يقه جر مي دهند و در موسيقي رپ دركشان در حد همان ليلافروهر است اشتباه گرفته اند اين است كه كه الباقي رپ‌كن ها لمپن يا لات نيستند بلكه كساني هستند كه خود را برخواسته از درون خيابانها، از حاشيه‌ها و اقشار تحت ستم مي‌بينند و نه لات و لمپني كه سر گردنه بگير است.
البته در اين برهه رفقاي چپ نيز كمتر از بقيه عاشق و دلداده ايشان نيستند، چرا كه وي خود را تا حدي نيز مخلص و شاگرد شاملو نمايان گر مي‌كنند، اما اين رفقا قادر به درك اين امر نيستند كه ايشان به همان درجه و بيشتر از آن مخلص فريدون فرخزاد نيز هستند كه به شكلي عيان وطن‌پرست و ناسويناليست بودند، اما از آنجا كه يه فرد در عين حال نمي‌تواند هم ناسوناليست و هم جهان وطن باشد بيشتر ايشان به مانند كمپاني مك‌دونالد شباهت مي‌يابد كه از اين طريق در بين تمام اقشار براي پيشبرد بت‌وارگي خود تبليغات مي‌كند.
در موردي ديگر نيز همچنان بايد اشاره كنم ايشان همچنان در ژانر موسقي رپ فعال نبوده و نيستند و ژانر موسيقي ايشان نيز تلفيقي از رپ، منبرخواني و موسقي موسوم به پاپ در ايران است، نوع تكست‌هاي ايشان به هيچ وجه در اين ژانر نمي‌گنجد و از همين روي برخلاف اينكه در بين به ظاهر روشنفكران به عنوان رپ‌كن راديكال شناخته مي‌شود در بين رپ‌بازها در ايران به شدت مورد نفرت است، و بيشتر كساني ايشان را مي پسندند كه گوششان به همان ليلا فروهرها عادت بيشتري دارد.

۷ نظر:

  1. خوبه شما مثل رفقای احمق توده ای توفانی ناسیونالیسم را دنباله رو انترناسیونالیزم نمیدانی! باز جای شکرش باقیست، اما میخواستم بگم عجب دلایل مسخره ای رو برگزیدی! کجا شاملو انترناسیونالیست بود؟ و کجا فرخزاد انتی کمونیست؟ به جای خرد کردن همچین استعدادی به او انتقاد درست وارد کن چون شاهین نجفی هرروز در حال پیشرفته از ترویج راسسیسم و ضدعرب در البوم های بعدیش به ترویج همان اندیشه های انترناسیونالیستی پرداخته و گفته که عربه (اهنگ من یه دردم)، دچار توهم نیستم اما مطمئنم این اتفاق از انتقاد و اعتراض امثال بنده افتاده... در مورد ضد زن بودنش با شما موافقم اما مگه شاهین نجفی یک تئوریسین انقلابی یا یک فیلسوف کمونیستیه؟ شاهین نجفی فقط یک خواننده متفاوت نسبت به همه ی پرشین رپرهایی چون ساسی مانکن و امثالهم هستش در همین حد مقایسش کن نه بیشتر و نه کمتر من که دست هر ضدجریانی همچون شاهین نحفی هارو میبوسم چون ضد جریان ها هزینه هایی بسیار سخت و طاقت فرسارو میپردازن حتی برای نقس کشیدن و زنده موندن من عاشق شاهین نجفی نیستم واین آدم برای من فقط یک انسان کمیاب در ژانر پرشین رپه هرچی فکر میکنم جز "یاس" که اونم وضعش از نظر فکری خرابه هیچ کس رو مثل شاهین
    پیدا نمیکنم که یه سرو سامونی به این ژانر بده شاید شما به داریوش هم انتقاداتی وارد کنی ولی امثال داریوش بسیار کم هستند بیخودی نزول کمونیزم سرکوب شدن کمونیزم در همه ی عرصه ها رو به حساب هنرمندهای کم نظیری چون شاهین نزار که اوضاع از ریشه خرابه، اگر خواستی جواب بدی حتما در مثالت از هنرمندهای برتر نسبت به شاهین ضد زن و داریوش ناسیونالیست رو نام ببر فقط ترجیحا فارسی زبان!!! و در آخر با تشکر از مرام ضد بت گراییتان

    پاسخحذف
  2. عکس این یکی حشرهء نفهم مرتجع ناسیونالیست و ضد زن و لمچن لمپن ها که تا دیروز در رکاب آقای رفسنجانی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری این جنایت کار عربذه میزد( یعنی سروش یا هیچکس یا 021) چرا پای مقاله ایست که به افشای اون یکی حشرهء دهن گشاد که تازگی شکمش حسابی از حق زحمتهای رادیو فردا و بی بی سی گنده شده (یعنی شاهین نجفی) پرداخته است؟؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مادرت زیر منو شاهین نجفیه

      حذف
    2. آشغال خنگ شاهین از حقوق زنان و بشر دفاع میکنه برو اول یکم مطالعه کن دربارش بعدش زر زر کن

      حذف
  3. کیر شاهین نجفی تو کس ننه همه مخالفاش کیرم تو دهنتون کونیا کس خارتون که ان شاهینو میخورید دیوسای لاشی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دمت گرم...فقط شاهین....مادر مخالفای شاهین الان زیر کیر منن...خدای ما شاهین نجفی

      حذف
  4. بعدشم آخه کس کش شاهین نجفی که همش داره از حقوق زن دفاع میکنه بی ناموس عوضی

    پاسخحذف