گلشيفته فراهاني، نوكر سابق حكومت و مزدور امروز نئوليبراليسم



بعد از دريافت جايزه سينمايي گلدن گلاب توسط اصغر فرهادي، ما با عكس هاي لخت و نه ساختار شكن گلشيفته فراهاني كه فيس بوك اين شبكه اجتماعي تسخير كرده بود مواجه شديم، مي‌گويم اين عمل ساختار شكن نبود و بلكه در جهت ساختار موجود در موقعيت خويش بازتاب پيدا كرده و نمايشي شد.

سايت بالاترين چنين مي‌نويسد: جایزه آکادمی سزار: جایزه ای که عده ای آن را سومین جایزه ی معتبر سینمایی میدانند امسال پروژه ای رو به جشنواره ی خودش اضافه کرده به نام کشف های سال ۲۰۱۲ که در این پروژه با استعداد ترین جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله که در سال ۲۰۱۱ در فیلم های اروپایی بازی کردند رو انتخاب کرده و برای اونها جایزه ی مخصوصی رو نیز در نظر گرفته... پروژه ی کشف ۲۰۱۲ شامل ۳۲ بازیگر هست که شامل ۱۶ مرد و ۱۶ زن هست.. گالری عکسی توسط عکاس بسیار معروف ژان موندینو و یک قطعه فیلم ۹۰ ثانیه ای از تمامی این بازیگران با بدن نیمه عریان گرفته شده است که میتواند نمایانگر این باشد که هنر حد و مرزی ندارد...

چند جمله بالا و درج شده در سايت بالاترين تصور موجود را در مورد اينكه عكس‌هاي منتشر شده در جهت اعتراض به سياست هاي زن‌ستيز جمهوري اسلامي مي باشد را تقريباً ناخواسته صفر مي‌كند چرا كه اين عكس ها برخلاف مدل‌هايي كه در شمال افريقا اتفاق افتاد نه در جهت مبارزه با سانسور و حجاب اجباري كه بيشتر هدف اين اشخاص را دريافت دريافت جايزه مذكور اعلام مي‌دارد، كه بيش از 32 دونفر بين سنين 20 تا 30 را شامل نمي‌شود، آنهم فقط براي آنهايي كه گويا در فيلم ها غربي به عنوان بازيگر حضور داشته اند، و اين متناقض مي گردد با جمله انتهايي اين پاراگراف كه مي‌گويد هنر حد و مرزي ندارد، زيرا ارج نهادن به اثر هنري فقط متعلق به 32 نفر از كل جهان است كه تازه بايد از سن ويژه اي برخوردار باشند، البته ناگفته نماند سن ذكر شده براي دريافت جايزه بيشتر مختص آن بازيگراني است كه جذابيت سكسي بيشتري را در فيلم ها داشته و بيشتر نيز بدين شكل حضور مي‌يابند، براي مثال در فيلمي كه خود فراهاني بازي كرده بود و موضوع آن مربوط به جنگ‌هاي داخلي اسپانيا مي‌شد، ايشان نقش پارتنر شخصي را در فيلم دارند كه كمتر موقعيت حضور داشته و در كنار آن خانم گلشيفته تقريباً در دو سكانس فيلم حضور دارند كه يكي از آنها نيز مربوط به رختخواب است.

جامعه اگر تا چندي پيش استفاده از زنان در سينما به عنوان پارتنر بازيگران نقش اول مرد كه اوج نقش آفريني ايشان صحنه سكس وي بود را نوعي زن ستيزي و نگاه سكسيستي به عنوان بردگان نوين جنسيتي جلوه مي‌داد را يك باره و گويا بيشتر در فيس بوك داراي عناصر رهايي بخشي مي‌بيند كه كمي مبتذل بوده و بايد چنين تصوير سازي‌هايي از زنان و رهايي آنان را كه ريشه در ساختار هرمي سرمايه‌داري و مردسالار دارد را شكست.

البته اين ديدگاه شايد در عدم وجود آلترناتيو رهايي بخش اجتماعي درون جامعه ايران ريشه بگيرد، كه در عرصه سياست نيز در انتخاب بين بد و بدتر گاهاً تمايل به حمله ارتش‌هاي ويرانگر خارجي را توجيه مي‌كند، اما اين بر كسي پوشيده نماند كه عراق و افغانستان نيز كه مانند ايران از ساختار هاي سياسي ديكتاتور منشي رنج مي‌بردند در اثر حمله نيروهاي نظامي خارجي كه گويا آنها نيز رهايي بخش به نظر مي‌رسيدند بهتر كه هيچ ببكه عراق براي مدت 10 سال با كشتار بي‌سابقه مردم در اثر جنگ روبرو گشته و در نهايت در اين مناطق، آلترناتيوهاي سرمايه دارانه فقط قدرت ويرانگري خود را بر جاي گذاردند.

اما گلشيفته فراهاني در صورت پيروزي در اين رينگ خونين بر خلاف الباقي نه فقط صاحب ميزاني از پول كه احتمالاً هدف ايشان نيز از اين عكس ها همين بوده دستاوردهاي ناخواسته ديگري نيز خواهد داشت، ايشان تا كنون مبني بر اينكه هدفي جز اين داشته را بيان نكرده و به مانند هزاران انسان ديگري كه در غرب دست به كارهاي اين چنيني در دنياي فشن و مد مي‌زنند سعي بر شركت در اين مسابقه كه قطعاً رقابت در آن حرف اول را مي زند شركت جسته است، و اين نيز با برداشته شدن عكس هاي ايشان از روي سايت فيگارو به خاطر اعتراضات انجام شده كاملاً صحت مي‌يابد، اما انتشار اين عكس ها در بين جامعه ايراني ناگهان و در نبود آلترناتيوهاي سياسي در جامعه اختناق زده توانايي آن را داشت كه با مقداري تحريف تبديل به اكت سياسي ضد حكومتي گردد، اما اين حركت تنها در ذهن رويا بين هاي خير انديش توانست به مثابه يك حركت انتحاري به شيوه ليبرالي چند ساعتي دوام بياورد، زيرا با حذف عكس ها از روي سايت فيگارو و باقي ماندن آنها بر روي سايت آكادمي سزار اثبات كرد، سوژه نه در پي رهايي بخشيدن كه خود را تنها در مناسبات بوژوايي و رقابتي در جهت منافع فردي و شخصي محصور مي‌بيند.

در سويه ي ديگر واكنش برخي فعالين سياسي كه توجه من اينجا بر روي جناح چپ آن است مي باشد كه در نوع خود جالب بود، كه ايشان نيز ناگهان با تصورات فيس بوكي در تقابل جمهوري اسلامي هم داستان شدند، اما بدون درك اين امر كه دشمن دشمن من دوست من نيست، ايشان از آنجا كه عكس مذكور را در تقابل با جمهوري اسلامي مي ديدند ناگهان و بسي هيجان زده به هر شكل ممكن به دفاع از آن برخواستند اما بدون دركي طبقاتي و اين كه چنين اعمالي كه اكنون دهه هاست در غرب رايج است به منافع كدام طبقه پيوند مي‌خورد،البته براي قسمي از آن اين نه يك اشتباه در لحظه كه به مثابه استراتژي خلاصي فرهنگي جلوه خاصي براي پروپاگاند هاي ضد رژيمي بادكنكي داشت كه عموم آنرا جماعت حزب كمونيست كارگري‌چي تشكيل مي دادند.

اما در اين بين اين سوال مطرح مي گردد كه دليل واكنش جمهوري اسلامي به اين عمل از كجا نشأت مي گيرد؟

ناگفته همه مي دانند كه گلشيفته فراهاني نه فقط فرزند دوران جمهوري اسلامي كه دست پرورده‌ي ايشان در سينماي همان نظام ديكتاتور منش، تا دندان مسلح در برابر مردم، عامل قتل و عام مردم و زندانيان سياسي و ضد زن است، اما اگر گلشيفته امروز براي كسب جايگاه در نظامات سرمايه‌دارانه غربي و بالا رفتن از پله‌هاي ترقي با ارزش هاي نئوليبرالي آن بر اثر رقابت پا بر روي خرخره‌ي ديگران مي‌گذارد و براي پيشرفت در اين سيستم هيرارشيك(هرم گون) راهي جز اين ندارد تا چندي پيش نيز كه امروز عده اي حركت او را در دايره رهايي زنان ديده و هر نقدي به اين عمل را همداستاني با جمهوري اسلامي مي‌پندارند، ايشان كسي بود كه در آن جامعه با چادر به سرداشتن و ايفاي نقش زنان پاكدامن و معصوم و خواندن نماز بسان مريم مقدس و فاطمه زهرا نقشي بر ضد آنچه كه تا امروز ايشان فقط در اذهان داشت داشته ايفا مي‌كرد.

لپ كلام اين است كه ايشان(فراهاني) نه در پي آنچه كه در ذهن عموم مي‌گذرد با هدفي سياسي، كه مانند گذشته خود در درون جمهوري اسلامي در پي كسب ميزاني از جوايز و درآمد است و براي اين كار اگر تا چندي پيش تبليغات اسلامي مي كرد، امروز نيز براي همين كار تبليغات سيستم نئوليبرالي را انجام مي‌دهد و آنچه كه براي ايشان از درجه اي از اهميت برخوردار نيست حركت در مسير آزادي يك جامعه است و اين را خود ايشان نيز اعلام داشته اند كه براي همين امر نيز ايران را ترك كرده اند و به تعبيري ايشان نه به دليل مشكل سياسي بلكه بدان جهت كه در جمهوري اسلامي از سينماي آن به شكا فردي در رنج بوده آنرا ترك كرده است و در پايان بايد گفت ايشان برخلاف تصور عده اي خام انديش كه وي را ايراني در تبعيد مي بينند از چنين جايگاهي نيز برخوردار نيست، چرا كه تاريخ تبعيد خارج از كشور ايرانيان نشان دهنده آن است كه تبعيديان مداوم به دليل در تضاد قرار گرفتن با حاكميت ايران در وجهه عمل سياسي عمومي و خطرات ناشي از آن ايران را ترك كرده اند و نه در پي منافع شخصي، ايشان مادام كه در ايران بود نه در تضاد با حكومت كه حكم نوعي مبلغ آنرا در سينما را نيز داشت، ايشان بنا بر گفتمان سياسي اپوزيسيون محور نه يك تبعيدي كه يك مهاجر است كه امروز بسياري از حكومتي‌هاي سابق اين چنين و بيشتر در امريكا و كانادا با سرمايه‌هاي مالي به يغما برده از آن جامعه  و سيستم گرد آمده اند كه از ديد جمهوري اسلامي به نوعي خائن به حساب مي‌آيند و اما آنچه گلشيفته به از آن جامعه براي كسب هويت در غرب و زندگي در آن به يغما برده و به حكومت سابق خود كه با آن همكار بود خيانت كرده بيشتر معطوف به دنياي هنر و فرهنگ است.



۴ نظر:

  1. عابد جان درست ولی مسأله رو میشه از یه زاویه دیگه هم دید.
    کامران اخشی

    پاسخحذف
  2. با درود و خسته نیاشید
    این ویدئو حرکتی نمادین برای رفع و دفع تابوهای رایج است که درجوامع گوناگون وجود دارد وهدف آن نه برهنگی است و نه سکس .. بلکه افراد حاضر در ویدئو با حرکات و گفتار خود به نوعی خود را فراتر از تابوها نشان میدهند و منظور ومقصودشان این است که روح و جسم توأمان باید آزاد گردد . و تا فرد نسبت به جسم خود اختیار و تصاحبی نداشته باشد در روح خود هم امکان تصاحب نداشته و آزادی به معنی واقعی شکل نمیگیرد . این گفتارترجمه ای کلی ست از آنچه که توسط حاضران دراین ویدئوگفته شده است
    زنده باد ازادی
    مرگ بر حکومت اسلامی ایران
    بدرود
    reza.reyhani2003@yahoo.com

    پاسخحذف
  3. برخلاف این دوستانی که این جا هم ‌می‌گویند این حرکت برای تابوشکنی بوده خود گلشیفته فراهانی اخیرا در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته هدف‌اش از این حرکت به هیچ وجه سیاسی نبوده، نخواسته پرچم‌دار چیزی باشد و اصلا ما تن‌مان می‌خارد همه چیز را سیاسی کنیم! و خیلی چیزها سیاسی نیست.
    وقتی این‌ها را شنیدم یاد مطلب شما افتادم و خنده‌ام گرفت! واقعا که خوب ایشان را شناختید، آورین!

    پاسخحذف
  4. عذرخواهی من رو بابت این کامنت بپذیرید و میدونم که خیلی گرفتارید: شجاعت: 1 - دفاع از جان و ناموس 2 - یک موتوری که سرعت مجاز رو رد کرده و از خط قرمز عبورکرده و به ساده ترین مانع که برخورد کنه تکه پاره میشه، گلشیفته با اون غروری که سینه هاش رو در فرش قرمز دختران خورشید نیمه برهنه کرده بود نشون داد که به کاراش افتخار هم میکنه، من میدونم که عامل ایران هست و هدف، نفوذ در اپوزیسیون است. الان هم که چند تا نقش بهش دادن همه بی دین و بادین براش به به و چه چه میکنن و میگن دستش درد نکنه، و من هم انگیزه پیدا کردم که عضو موساد بشم چون این دولت که این کثافتا رو میفرسته ماموریت، عرضه نداره افسارشون رو جمع کنه و انگیزه اصلی من از پیوستن به موساد، بریدن ممه های گلشیفته و قطعه قطعه کردن وی است الان هم لذت این کار رو در اعماق وجودم حس میکنم و میتونم خون گلشیفته رو ببینم و بوش کنم چه حس خوبی هست، واقعا ... اون روز جشن میگیرم... گلشیفته رو باید عبرتی برای قوم لواط کار و همجنس باز لوط ایران کنم ... به امید خداوند، برادرم به من اجازه نمیده به مردا نگاه کنم اونوقت سنگ گلشیفته رو به سینه میزنه، واقعا اگر روزی رفتم تل آویو و عضو موساد شدم عامل اصلیش همین کارای گلشیفته بوده و امید به سلاخی کردن سینه هاش بوده واقعا این رو از ته دلم میگم...

    پاسخحذف